در این مقاله شما با این موارد آشنا می شوید

انواع لنت کلاچ ، بهترین لنت صفحه کلاچ ، مزایا و معایب انواع دیسک و صفحه و نیز کوبیدن لنت کلاچ

لنت کلاچ آلی ( ارگانیک )

از مواد طبیعی ، رزین و فیبر تشکیل شده است که باعث می شود لنت کلاچ نرم ، بدون صدا و با قیمت مناسب باشد اما در عوض با توجه به نرمی کلاچ عمر کوتاه تر و تحمل حرارتی پایین تری داشته باشد و در مصارف خودروهای شهری و سبک بیشترین کاربرد را دارد .

لنت کلاچ سرامیکی

ترکیب این نوع لنت از مواد آلی و سرامیک است که باعث مقاومت بالا در برابر حرارت و طول عمر بالاتر می شود این ویژگی ها باعث شده که قیمت تمام شده این نوع لنت ، بالا باشد و البته در دماهای پاین ضعیف عمل نماید . این نوع لنت برای خودرهای اسپرت و سنگین کاربرد دارد .

لنت کلاچ فلزی

درصد بیشتری از مواد تشکیل دهده این نوع لنت از فلزاتی مانند مس ، برنز و فولاد است . کاربرد خاص این نوع لنت برای کاربرد در شرایط سخت و سنگین و مقاوت در برابر سایش است که این نو کاربرد برای خودروهای صنعتی و باری لازم است .

لنت کلاچ کربن

الیاف کربن بهنرین مواد برای ساخت لنت کلاچ است ، که البته این نوع مواد هزینه ی بالاتری نسبت به سایر مواد تولیدی دارند ، اما لنت تولید شده با این مواد عملکرد بسیار خوبی در دماهای بالا و نیز طول عمر بالا دارند و متعاقبا با توجه به قیمت بیشتر در خودروهای مسابقه ای و لوکس بکار می روند .

لنت کلاچ نیمه فلزی

نرکیب فلز و مواد آلی باعث می شود که هم عملکرد لنت کلاچ بالا برود هم قیمت تمام شده متعادل تر گردد و نیز مقاومت خوبی در برابر سایش داشته باشد اما این ترکیب ممکن است کمی باعث صدا و سختی در استفاده گردد . این نوع لنت نیز بیشتر در خودروهای میان رده بکار می رود .

نوع لنت کلاچ

مواد تشکیل دهنده 

مزایا

معایب

کاربرد 

آلی (ارگانیک)

رزین، فیبر و مواد طبیعی عمر کوتاه‌تر، تحمل حرارتی پایین. عمر کوتاه‌تر، تحمل حرارتی پایین. خودروهای شهری و سبک.

ارگانیک

ترکیب سرامیک و مواد آلی مقاومت بالا در برابر حرارت، طول عمر بالا. قیمت گران‌تر، عملکرد سخت‌تر در دماهای پایین. خودروهای اسپرت و سنگین.

فلزی ( تمام فلز )

فلزاتی مانند مس، برنز یا فولاد تحمل بالا در شرایط سنگین، مقاومت در برابر سایش. صدای بیشتر، سایش روی سایر قطعات مانند صفحه کلاچ. خودروهای صنعتی و باری.

کربن

الیاف کربنی عملکرد عالی در دماهای بالا، طول عمر بسیار زیاد. بسیار گران‌قیمت، مناسب خودروهای خاص. خودروهای مسابقه‌ای و لوکس.

نیمه فلزی

ترکیب فلز و مواد آلی تعادل بین عملکرد و قیمت، مقاومت مناسب. ایجاد کمی صدا و سختی در استفاده. خودروهای میان‌رده.